• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80628
+
-

در جست و جوی زمین  برای دفن نخاله‌های ساختمانی

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد گفت: اخیرا طی نامه‌نگاری با سازمان محیط‌زیست از آنان درخواست کردیم تا مکانی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی معرفی کنند، اما تا این لحظه هیچ زمینی در اختیار ما قرار نداده‌اند.
به گزارش یزدرسا «حمیدرضا رحیم دل» در خصوص اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در خصوص طرح تجمیع گود نخاله‌های ساختمانی بیان کرد: از 6ماه قبل تاکنون که در کارگروه پسماند استان مصوبه‌ای برای جانمایی مکان گود نخاله‌های ساختمانی به تصویب رسیده، هنوز وزارت کشور اقدامی در این خصوص انجام نداده است. وی افزود: براساس ماده 12 قانون مدیریت پسماندها، محل‌های دفن پسماندها براساس ضوابط زیست‌محیطی توسط وزارت کشور با هماهنگی سازمان و وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شوند و این وزارتخانه موظف است برای دفن نخاله‌های ساختمانی مکانی را اختیار سازمان قرار دهد، البته وظیفه آماده‌سازی و ساماندهی آن مکان‌ها بر عهده سازمان است. رحیم دل ادامه داد: وزارت کشور نه تنها اقدامی در این زمینه انجام نداده، بلکه مکان‌هایی که خودمان معرفی کرده‌ایم نیز مورد موافقت قرار نگرفته است.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد تصریح کرد: پس از ناامیدی از نامه‌نگاری مجددا خودمان دست به کار شدیم و زمینی در مسیر دربید پیشنهاد دادیم که با مخالفت اعضای شورا با ادعای وجود تپه تاریخی در آن محدوده روبه‌رو شدیم.  وی گفت: در اقدامی دیگر زمین کوره‌های آجرپزی قدیمی را که جزو زمین‌ دولتی به حساب می‌آید و به دلیل ایجاد ارزش افزوده با موافقت صاحبان کوره‌ها نیز روبه‌رو بوده است را پیشنهاد دادیم، اما متاسفانه باز هم مورد موافقت قرار نگرفت و دلیل آن را باید از اعضای کمیسیون خدمات و محیط‌زیست شهری شورای شهر سوال کنید.
عضو کمیسیون خدمات و محیط‌زیست شهری شورای اسلامی شهر یزد هم در این زمینه بیان کرد: هر چند در شیوه‌نامه اجرایی مدیریت نخاله‌های ساختمانی یکی از موضوعات مورد بحث، ایجاد گود برای این نخاله‌ها بوده، اما امروزه مهم‌ترین مشکل ما در زمینه نخاله‌های ساختمانی، خودروهای حفار و حمل این نخاله‌هاست که سر منشا تخلفات ساختمانی به حساب می‌آیند.
«سپنتا نیکنام» افزود: در حال حاضر در زمینه دفن نخاله‌های ساختمانی مشکلی نداریم؛ چراکه در کنار محل دفن زباله‌های خانگی محل دفنی برای این نخاله‌ها نیز در نظر گرفته شده است. البته در نظر گرفتن مکان دیگری در آینده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ساماندهی خودروهای حفار و حمل نخاله‌های ساختمانی را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: امروزه این خودروها به دلیل این‌که بدون مجوز ما اقدام به تخریب و گودبرداری می‌کنند، بزرگ‌ترین معضل شهر یزد هستند. متاسفانه نداشتن پلاک هم باعث شده تا نتوانیم از مجرای قانونی و پلیس راهور با آنها برخورد کنیم. نیکنام ادامه داد: دادستان سابق حکمی در این زمینه صادر کرد که فقط برای خودروهایی است که در میدان‌ها پارک می‌کنند و ما می‌توانیم با این حکم در صورت حضور نداشتن راننده آن را جابه‌جا کنیم.
وی نخاله‌های ساختمانی را اصلی‌ترین تهدید زیست‌محیطی شهر یزد برشمرد و گفت: ساماندهی آن به صورت جدی در دستور کار کمیسیون خدمات و محیط‌زیست شهری شورای پنجم قرار دارد و از همین رو امسال بنده نیز به عنوان ناظر شورا در سازمان پسماند شهرداری حضور دارم. سال گذشته نیز در تمامی جلسات استانداری شرکت کردم.
این عضو شورای شهر یزد اضافه کرد: در ادامه بازدید از شهرهای موفق در زمینه دفن نخاله‌های ساختمانی، پس از اصفهان به قم سفر خواهیم کرد که از شهرهای موفق در این عرصه محسوب می‌شود. قصد داریم از تجربیات آنها در خصوص شیوه‌نامه اجرایی استفاده کنیم تا بتوانیم این شیوه را در یزد نیز به کار ببندیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید